معماری‌ آذربایجان،شگفت انگیز و باشکوه
وبلاگی در زمینه سفر ,گردشگری و صنعت توریسم

یک شنبه 13 مهر 1399
ن : بنفشه

معماری‌ آذربایجان،شگفت انگیز و باشکوه

«باکو»، این نگین درخشان «جمهوری آذربایجان»، ترکیبی منحصربه‌فرد از معماری سبک مدرن و سبک باستانی است. سفر به این شهر پرآوازه و بازدید از معماری‌های خاص آن، تجربه یک سفر تاریخی و مدرن را به‌طور همزمان برای شما به همراه خواهد داشت.با گذر از دوره‌های مختلف کشور «آذربایجان» و کاوش در معماری شهر «باکو»، به راحتی می‌توانید لایه‌های تاریخی این کشور را از گذشته تا به امروز جستجو کنید.

معماری‌های شگفت‌انگیز آذربایجان

در این شهر زیبا، ساختمان‌ها و آسمان‌خراش‌های مدرن در کنار بناهای باستانی خودنمایی کرده و یک تصویر به‌یادماندنی را در خاطر شما ثبت می‌کنند. «جمهوری آذربایجان» به‌عنوان کشوری با تاریخ باستانی و فرهنگ غنی، تاکنون سهم بسزایی در گنجینه معماری جهان داشته است. معماران برجسته «آذربایجان» در حالی که سعی می‌کنند سنت‌های غنی و میراث تاریخی خود را حفظ کنند، در راستای توسعه معماری مدرن خود نیز به دستاوردهای جدیدی دست یافته‌اند.

در این مطلب قصد داریم ۹ بنای بی‌نظیر و شگفت‌انگیز شهر «باکو» را با معماری‌های هنرمندانه و گاه غیر‌متعارف، به شما معرفی کنیم. در ادامه این مطلب بناها و معماری‌هایی را مشاهده خواهید کرد که شاید نظیر آن‌ها در جهان کمتر وجود داشته باشد، پس اگر به معماری‌های خاص و منحصربه‌فرد علاقه‌مند هستید، آشنایی با معماری باکو مناسب شما است.

۱- ایچری شهر، شهری کهن در باکو

اگر می‌خواهید به قرن دوازدهم میلادی سفر کنید، بازدید از قدیمی‌ترین شهر «باکو» را فراموش نکنید. «ایچری شهر» که گاه به‌نام «شهر قدیمی» (Old City) خوانده می‌شود، یک مجموعه تاریخی بی‌نظیر است که در قلب شهر «باکو» قرار دارد. جالب است که بدانید باکوی کنونی ابتدا از این شهر قدیمی نشأت گرفته است. با گذر از پیچ‌وخم‌های افسانه‌ای این شهر، بسیاری از سبک‌های معماری اسلامی مانند مساجد قدیمی و حمام‌های سنتی را مشاهده خواهید کرد و همچنین فروشندگان فرش و سوغات محلی «آذربایجان» را می‌بینید. از بی‌نظیرترین و با‌ارزش‌ترین بناهای این شهر کهن، کاخ شیروان‌شاه و برج مایدن (قلعه دختر) است که در کنار یکدیگر واقع شده‌اند و نمای بسیار زیبایی را برای این شهر به ارمغان آورده‌اند.

آدرس این شهر روی نقشه

۲- کاخ اسماعیلیه و داستان غم‌انگیز آن

معماری باکو

اگر سری به خیابان «استقلالیت» شهر «باکو» بزنید، بدون شک نمای بسیار بزرگ «کاخ اسماعیلیه»، نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. «کاخ اسماعیلیه» یک بنای تاریخی با معماری بسیار اصیل است که امروزه به‌عنوان آکادمی ملی علوم «آذربایجان» مورد استفاده قرار می‌گیرد. «موسی نقی‌اف» یکی از ثروتمندان زمان‌های گذشته در آذربایجان بود که مانند سایر ثروتمندان، به ساخت عمارت‌های مجلل علاقه داشت اما، داستان «کاخ اسماعیلیه» او بسیار غم‌انگیز است. او این کاخ را پس از درگذشت فرزندش و برای گرامی‌داشت او در «خیابان استقلالیت باکو» ساخت. ساخت‌و‌ساز این بنا در سال ۱۹۱۳ به پایان رسید.

آدرس این کاخ روی نقشه

۳- سالن تئاتر اپرا و آکادمی باله و داستان جالب آن

معماری آذربایجان

یکی از مراکز هنری و جاذبه‌های گردشگری «جمهوری آذربایجان»، «سالن تئاتر اپرا و آکادمی باله» این کشور است. معماری این ساختمان بسیار چشم‌نواز و در عین حال بسیار پیچیده بوده و توسط معمار برجسته، «نیکولای بای‌اف» طراحی شده است. یک داستان بسیار جالب پشت این ساختمان وجود دارد. گفته می‌شود در زمان‌های گذشته، یکی از بزرگان ثروتمند، به مهمانی در عمارت یک ستاره اپرا دعوت نشده بود و این موضوع او را بسیار غمگین کرده بود. بنابراین او تصمیم گرفت تا سالن تئاتر خود را بسازد که این سالن، همان «سالن تئاتر اپرا و آکادمی باله» امروزی در «آذربایجان» است. این ساختمان از برجسته‌ترین بناهای معماری است که با وجود قدمت زیادی که دارد، بسیار مورد توجه هنردوستان و گردشگران از سراسر جهان قرار می‌گیرد.

 آدرس این سالن روی نقشه

۴- مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف، شاهکار معماری

زاها حدید معماری آذربایجان

نمی‌توان به شهر «باکو» سفر کرد و از دیدن شگفت‌انگیز‌ترین بنای این شهر چشم‌پوشی کرد. ساختمان «کانون فرهنگی حیدر علی‌اف» با معماری عجیب و غیرمعمول خود، بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. منحنی‌های پیچیده، شکاف‌ها و خطوط موج‌دار در طراحی این بنا، آن را به یکی از مدرن‌ترین و زیباترین معماری‌های «آذربایجان» و البته جهان، تبدیل کرده است. این ساختمان فوق‌العاده مدرن توسط «زاها حدید» (Zaha Hadid)، یکی از بزرگ‌ترین معماران جهان، طراحی شده است.

آدرس این مرکز روی نقشه

۵- مسجد حیدر، یک مسجد جدید با سبک قدیمی

معماری پرشکوه آذربایجان از گذشته تا امروز

«مسجد حیدر»، تنها یک مکان مذهبی برای عبادت نیست، بلکه یک بنای زیبا با چشم‌اندازی بی‌نظیر است که هر بیننده‌ای را مجذوب خودش می‌کند. این مسجد بین سال‎های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ به دستور رئیس‌جمهور «الهام علی‌اف» در مرکز شهر «باکو» و به سبک معماری باستانی ساخته شد. «مسجد حیدر» نمادی از صلح، بردباری و اتحاد است. قرار گرفتن در مقابل یک گنبد بسیار بزرگ که با چهار مناره‌ی بسیار بلند احاطه شده است، حس غریب و فوق‌العاده‌ای را برایتان به‌وجود می‌آورد. نمای این مسجد با عظمت با سنگ‌های منحصربه‌فردی مزین شده است و ضلع‌های گنبدها با آیات خاصی از قرآن تزئین شده‌اند. این مناره‌های باشکوه و گنبدهای دیدنی در شب چراغانی و بسیار زیبا هستند.

آدرس این مسجد روی نقشه

۶- برج‌های شعله باکو، برج‌هایی به بلندی آسمان

معماری باکو اذربایجان

از دیگر شاهکارهای معماری باکو برج‌های شعله، برج‌هایی که در آسمان شهر «باکو» خودنمایی می‌کنند و روز و شب بر این شهر زیبا شعله می‌کشند. این مجموعه از آسمان‌خراش‌ها، از سه برج تشکیل شده‌اند که همانند شعله‌های آتش قد برافراشته‌اند. این برج‌ها ‌توسط شرکت معماری “HOK” طراحی شده‌اند و نمایانگر ثروت حاصل از ذخایر ملی گاز «آذربایجان» هستند که اهمیت زیادی در اقتصاد این کشور دارد. نورپردازی تعبیه شده در نمای این برج‌های غول‌آسا، نشان‌دهنده‌ی سه رنگ پرچم «آذربایجان» یعنی آبی، قرمز و سبز است. بلندترین برج این مجموعه، یک ساختمان مسکونی ۳۹ طبقه است، برج دوم، یک ساختمان اداری بوده و برج سوم، هتل پنج‌ستاره «فیرمونت» (Fairmont) باکو است که چشم‌انداز بی‌نظیری از دریای خزر دارد.

آدرس این برج‌ها روی نقشه

۷- موزه فرش آذربایجان، یک فرش رول‌شده

معماری‌های شگفت‌انگیز آذربایجان

یکی از بخش‌های جذاب سفر به «باکو» برای گردشگران و به‌ویژه هنردوستان، موزه‌گردی است. بنای «موزه فرش آذربایجان» یکی از جالب‌ترین معماری‌های این کشور است که به شکل یک فرش رول‌شده‌ی بزرگ طراحی شده است. این بنا توسط معمار برجسته اتریشی «فرانز جانز» (Franz Janz) طراحی و در سال ۲۰۱۴ افتتاح شده است. فضای داخلی این موزه نیز به حالت خمیده است و شما می‌توانید از فرش‌ها و سایر آثار هنری، در یک نمای منحصربه‌فرد دیدن کنید. این ساختمان نمونه‌ی جالبی از یک معماری مدرن در جهان به شمار می‌رود.

آدرس این موزه روی نقشه

۸- ونیز کوچک در باکو

معماری شگفت انگیز باکو

در سفر به شهر هیجان‌انگیز «باکو»، پس از گشت‌و‌گذار در خیابان‌های پرهیاهو و ساختمان‌های سر‌به‌فلک‌کشیده، پیاده‌روی و استراحت در یک پارک باطراوت می‌تواند خستگی سفر را از تنتان بیرون کند.

«ونیز کوچک» یکی از جاذبه‌های گردشگری «باکو» است که در نزدیکی «موزه ملی فرش آذربایجان» واقع شده است. این پارک به‌طور هنرمندانه‌ای همانند کانال‌های آبی «ونیز» طراحی شده و یک محیط آرامش‌بخش و فضای بی‌نظیر برای استراحت خانواده‌ها و تفریح کودکان است. در اطراف این کانال‌ها جزایر مصنوعی بسیار زیبایی ساخته شده‌اند. شما می‌توانید در رستوران‌های این منطقه از غذاهای محلی «آذربایجان» لذت ببرید. یکی دیگر از کارهای هیجان‌انگیز در «ونیز کوچک»، سوار شدن در گاندلاس (قایق ویتنامی) و دور شدن از شهر برای دقایقی هرچند کوتاه است.

آدرس ونیز کوچک روی نقشه

۹- کاخ خوشبختی و یک سورپرایز عاشقانه

«کاخ خوشبختی» یک بنای تاریخی پنج طبقه در شهر «باکو» است که امروزه به‌عنوان کاخ ثبت ازدواج شناخته می‌شود. کاخ خوشبختی در اوایل قرن بیستم با معماری سبک نئوگوتیک ساخته شد. داستان این کاخ بسیار جالب است اما پایانی غم‌انگیز دارد. «مختاروف» از ثروتمندان آن دوره در «آذربایجان» بود که با همسر بااصالت خود «لیزا توگانوا» زندگی می‌کرد. در یکی از سفرهایشان به اروپا، لیزا مجذوب یک ساختمان گوتیک در فرانسه شد. او گفت: «خوش به حال ساکنینی که در این ساختمان زندگی می‌کنند.» «مختاروف» چیزی نگفت اما هنگام بازگشت از سفر دستور داد که دقیقا همانند آن ساختمان برای همسرش ساخته شود. ساخت‌وساز این عمارت طی نه ماه به پایان رسید و «مختاروف» بدون اطلاع «لیزا»، او را با کالسکه به محل اقامت جدیدش برد. متاسفانه طولی نکشید که زندگی عاشقانه‌ی آن‌ها در این کاخ زیبا به پایان رسید؛ با حمله‌ی بلشویک‎‌های روسی و هجوم به این کاخ، «مختاروف» ناامیدانه با تفنگ خود خودکشی کرد و این کاخ زیبا را به دست سرنوشت سپرد.

آدرس این کاخ روی نقشه

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، کشور «جمهوری آذربایجان» با الهام از تاریخ غنی خود به سمت آینده پیش می‌رود. در این شهر می‌توان در یک لحظه، غرق در تاریخی‌ترین آثار و بنای گذشته شد و در لحظه‌ای دیگر محو تماشای مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین آسمان‌خراش‌ها شد. بدون شک سفر به «آذربایجان» و البته شهر زیبای «باکو» یک تجربه منحصر‌به‌فرد و پرهیجان را برای هر شخص به ارمغان می‌آورد.

منبع: سفرانه



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،



تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سفر نگار  و آدرس safarnegar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.